Beste jazzvrienden

“Je moet maar klarinet gaan spelen, want dat vind ik een mooi instrument”, zei mijn vader toen hij merkte dat ik wel een beetje muzikaal was. Vervolgens meldde hij me aan bij de plaatselijke harmonie. Daar kreeg je een instrument in bruikleen en twee jaar gratis les. Ik heb er nooit spijt van gehad. Sterker nog: Een basis was gelegd voor “de tweede liefde van mijn leven”: De klarinet !

De klarinet is inderdaad een mooi instrument. Van alle instrumenten leek volgens Mozart de klarinet het meeste op de menselijke stem. De zachte en warme toon heeft vele componisten geïnspireerd tot het schrijven van mooie muziekstukken. De oorsprong van het instrument ligt in de klassieke muziek maar kwam via de marsmuziek ook in de harmonie-orkesten terecht. In de jazz speelde de klarinet al vanaf het begin een grote rol. In de Joodse Klezmer-muziek behoort de klarinet tot de standaardbezetting. De klarinet is dus ook een veelzijdig instrument en terug te vinden in vrijwel alle muziekrichtingen.

De grootste jazzklarinettist aller tijden is natuurlijk: Benny Goodman (1909 -1986), de “King of Swing”.  Deze zoon van arme Joodse immigranten leerde klarinet spelen in een jeugdorkest. Aan het eind van de jaren twintig werd hij sessiemuzikant in New York. Zijn reputatie was die van een goed voorbereide en betrouwbare speler. Hij vormde zijn eigen big-band en kreeg steeds meer populariteit dankzij optredens voor het radioprogramma Let’s Dance.

Op 16 januari 1938 stond hij met zijn band in Carnegie Hall, New York. Hij was de eerste muzikant die jazz speelde in deze beroemde concertzaal. Er was aanvankelijk weerstand tegen een jazzconcert in deze tempel van de klassieke muziek. Het concert was echter een groot succes en versterkte de reputatie van jazz als een echte kunstvorm.

Benny Goodman had hetzelfde succes met jazz en swing als Elvis Presley met rock-‘n-roll. Beide artiesten maakten de zwarte muziek populair bij een jong blank publiek. Goodman was ook verantwoordelijk voor een grote stap voorwaarts in de rassenintegratie in Amerika. Aan het begin van de jaren dertig konden zwarte en blanke muzikanten niet samen spelen in veel clubs en concerten. Benny Goodman ging hier tegenin en begon met Teddy Wilson en Gene Krupa het Goodman Trio. Later voegde hij Lionel Hampton toe op de vibrafoon en vormde het vermaarde Benny Goodman Quartet.

Wat velen niet weten is dat hij ook een begaafd klassiek speler was. Hij heeft vaak opgetreden met belangrijke Amerikaanse orkesten, waarbij hij vooral gewaardeerd werd vanwege de combinatie van een – aan de jazz ontleende – expressiviteit met een perfecte klassieke techniek.

Zondag 12 november staat onze jazzmiddag, onder de titel “Goodman Moods” , geheel in het teken van Benny Goodman en zijn muziek. Een swingend gezelschap brengt een eerbetoon aan deze grootmeester op de klarinet en doet tijden van toen herleven.

Of…..kom gewoon luisteren en ervaren waarom de klarinet zo’n mooi instrument is…

Peter van den Bremen     voorzitter@doejazz81.nl